Getuigenis: Bouchra ontvangt een toelage van het Sociaal Verwarmingsfonds
Bouchra (46) woont samen met haar zoon Mehdi (23) en haar partner in de buurt van Ronse. De moeder deed in het voorjaar van 2023 voor de eerste maal beroep op het Sociaal Verwarmingsfonds. Ze vertelt ons over haar ervaring.
“Mijn zoon Mehdi studeert accountancy in Brussel. Hij woont bij mij en is volledig ten laste van mij. Zijn vader, van wie ik gescheiden ben, heeft me nooit een cent betaald om hem te onderhouden. Sinds een jaar heb ik opnieuw een partner en afgelopen februari wonen we met z'n drieën in een huis.”
Eén salaris voor twee
“Ik combineer twee banen: ik ben zowel huishoudhulp als zorgkundige. Ik werk veel. Toch kan ik met mijn salaris nauwelijks de opleiding van mijn zoon, de huur en ons eten betalen. Tot 2022 hebben we nooit hulp ontvangen. Het einde van de maand was dus vaak moeilijk.”
Goed gezien
“Ondanks alles probeer ik te besparen waar ik kan: ik pluis de supermarktpromoties uit, ik knip en kleur mijn haar zelf, en op het gebied van eten beperk ik de hoeveelheden en komt mijn zoon altijd op de eerste plaats! Als ik bijvoorbeeld vlees koop, krijgt hij het grootste stuk. Thuis gebruik ik de verwarming zo weinig mogelijk en in de winter geven we de voorkeur aan dikke truien en plaids om geen kou te lijden.”
Ik voelde me erg welkom. Ik ontving het bedrag van mijn toelage minder dan drie weken na de aanvraag op mijn rekening!
Bouchra
Kennismaking met het Sociaal Verwarmingsfonds
“In mijn oude flat waren de nutsvoorzieningen bij de huur inbegrepen. Dat is niet langer het geval in het huis dat we nu huren. Verwarmings-, water- en elektriciteitskosten komen bovenop de maandelijkse huur. Toen we hier kwamen wonen, ben ik op het internet gaan zoeken naar de financiële hulp die in België wordt aangeboden. Zo kwam ik op de website van het Sociaal Verwarmingsfonds terecht. Ik belde het gratis nummer en de persoon aan de andere kant van de lijn legde uit hoe het fonds werkt. Goed nieuws: ik kwam in aanmerking om hulp te ontvangen. Het bruto jaarinkomen van mijn gezin lag lager dan het vastgestelde plafond en ik gebruikte de juiste brandstof.”
Het OCMW als tussenpersoon
“Ik vulde een formulier in op de website van het Sociaal Verwarmingsfonds en ging naar het OCMW van mijn gemeente voor het verdere verloop van de procedure. Ik voelde me erg welkom. Alle stappen zijn vlot verlopen. Ik moest een fotokopie van mijn identiteitskaart, mijn bankkaart en de betaalde stookoliefactuur voorleggen. Ik had geluk, want de OCMW-raad, die verantwoordelijk is voor de goedkeuring van de aanvragen, vond de week erna plaats. Ik ontving het bedrag van mijn toelage minder dan drie weken na de aanvraag op mijn rekening!”
Anticiperen op de winter
“In 2023 ontving ik ongeveer 140 euro van het Sociaal Verwarmingsfonds, voor een levering die overeenkwam met 1.000 liter stookolie. Als mijn budget het toelaat, kan ik nog bijkomende hulp krijgen voor een levering tot 1.000 liter, omdat het Sociaal Verwarmingsfonds tot 31/12/2023 tussenkomt voor maximaal 2.000 liter. In 2024 zal ik ook nog een beroep kunnen doen op het Sociaal Verwarmingsfonds. Ik ben eveneens lid geworden van een Facebookgroep die groepsaankopen van stookolie organiseert. Met dat systeem profiteer je van een lagere prijs, omdat de vrachtwagen maar één keer dient uit te rijden om de tanks van bewoners in eenzelfde wijk of regio te vullen.”
Een welkom duwtje in de rug
“Ik vind het belangrijk dat er een initiatief zoals het Sociaal Verwarmingsfonds bestaat, om de energierekeningen van mensen in nood te verlichten. In het verleden ben ik vaak op gesloten deuren gestuit toen ik financiële hulp vroeg, vooral omdat ik werk en een salaris heb. De steun van de vzw was hartverwarmend en zal me aanmoedigen om me in de toekomst beter te informeren over de hulp waar ik recht op heb. Het Sociaal Verwarmingsfonds zou meer bekendheid moeten krijgen, want het kan een groot verschil maken voor veel andere gezinnen zoals het mijne!”